Sneakers zijn booming

In de laatste jaren is er een sneaker boom geweest. Sneakers zijn nu “hot”.
Sneakers zijn wel er altijd wel geweest, in ieder geval voor de meeste mensen die sneakers dragen.
De zin “Hé oma! Wat heb je leuke Huaraches aan.” komt waarschijnlijk niet zo vaak voor in het taalgebruik.

De klassiekers die we tegenwoordig dragen en nu zo gewild zijn, bijvoorbeeld de Stan Smiths van Adidas zijn er sinds 1960 afgezien van een paar aanpassingen hier en daar, zijn ze vrijwel het hetzelfde gebleven.
En de term sneakerhead heb je misschien wel eens gehoord.
Waarschijnlijk als iemand met een zelfgenoegzaam glimlach het over zichzelf heeft.
Dat terzijde, sneakerheads zijn niet nieuw. De “harde kern”, de echte sneakerheads hebben hun eigen “cultuur” met hun eigen sneaker terminologie en gebruiken.

De markt voor sneakers is nu booming, gedreven door de vraag van millennials en goede, strategische marketing door de grote spelers. Vanaf 2004 tot 2016 is de internationale sneaker markt met 40% gegroeid. De NPD group verwacht dat de sneaker markt in 2020 €220.2 Miljard waard zal zijn vergelijken met €55 miljard in 2005. Niet alleen dat, de gemiddelde sneaker prijs gaat ook omhoog.

In deze groeiende markt willen ook meer spelers meedoen. De sneaker “game” is niet alleen voor de grotere merken, de Adidas en de Nike’s. High end fashion labels willen ook van de sneaker taart eten, denk aan Gucci, Jill Sander enzovoort.
In de afgelopen jaren zijn er meer boutique sneaker makers bijgekomen waarbij de designers zich alleen op sneakers richten.

Met zoveel vraag naar de nieuwste en mooiste sneakers kunnen wij, consumenten, vaak sneakers met korting krijgen.
In de winkelstraat zie je vaak genoeg sale staan in winkelruiten.
En tegenwoordig met het internet shopping en next day delivery heb je met een paar kliks je nieuwe limited colorway Nikes aan de deur.
Zo zijn er handige websites waarbij je altijd de laagste prijs voor je sneakers vindt.
Ze zijn dan vaak in de Sale en zo niet krijg je het aanbod met de laagste prijs te zien van meer dan 200 shops.
Het gaat zelfs zo ver dat je gemaild kan worden als jou sneakers in prijs verlaagd worden.
Het shopping platform Supersales.nl bijvoorbeeld biedt een gepersonaliseerde account waarbij je maten, kleuren en favoriete merken kan instellen.
Je hoeft vaak helemaal niet zo lang te wachten voordat de sneakers die je wilt afgeprijsd zijn.
Voor de schoenen verzamelaar die alle kleuren wilt hebben of de shopper op een budget.
De groei in de sneaker markt is goed voor iedereen. Wie houdt er nou niet van mooie schoenen?

Comments are closed.